Geografi på Tenerife

Foto av elever på f

Tolv elever fra FYD dro til Tenerife i uke 15 – det er «Syden» for mange nordmenn, men elevene fra Vg1 Studiespesialisering var der for å lære om øyens helt spesielle geologi, klima og historie.

Reisen var knyttet til faget Geografi, og geografilærer Odin Thorbjørnsen var med elevene våre sammen med naturfaglærer Helge Jellestad.

Tenerife og resten av Kanariøyene har en vulkansk geologi, forteller Odin. - Vi gikk på tur i kraterområdene og på Pico Teide, det høyeste vulkanske fjellet på øya. Elevene våre fikk se gode eksempler på ulike lag med aske og lavastrømmer. De får en annen forståelse når de kan se og kjenne på steinsortene, løfte på dem og kjenne på vekten.

- Klimaet på Tenerife er svært sammensatt til tross for at øya er liten, fortsetter han. - Vi var i ørkenområder og i det frodige Anaga-området hvor det er fuktig Atlanterhavsklima.

Turen var en del av et Erasmus+-prosjekt i samarbeid med IES Las Veredillas videregående skole på Tenerife. Reise og opphold var gratis for elevene.